Winterberging & Dieseltank

Winterberging

Vul je brandstoftank niet bij….

Het is dus herfst geworden en iedereen denkt erover om zijn schip op te leggen en wat ga je doen met al die dure diesel in de brandstoftank?

Alle oliemajors zijn het er gezamenlijk over eens dat je diesel niet langer dan 6 maanden moet bewaren, maar laten we eerlijk zijn, dat is totaal onpraktisch op een boot, vooral gezien de tijd die het voor jou, de eindgebruiker, krijgt, diesel is vaak toch tot 2 maanden oud.

Dus decennialang was de algemene consensus om de brandstoftank 100% vol te vullen in een poging om het blootgestelde tankoppervlak zoveel mogelijk te verminderen boven het brandstofniveau, wat aanleiding gaf tot condensatie die zou leiden tot vrij water op de bodem van de tank en het zeer reële potentieel voor dieselbug om zich te vermenigvuldigen.

 

Dus waarom raden we niet aan om de tank nog meer bij te vullen?

Moderne diesel is zeer onstabiel, nu heeft diesel 7% plantaardige olie samen met dierlijke en bakvetten.
Diesel degradeert zeer snel en produceert slib dat eindigt op de bodem van uw tank.

De stabiliteitsverbeteraar en antioxidant die we mengen met de diesel is Marine 16 Diesel Fuel Complete (DFC)
Deze helpt een deel van de afbraak te vertragen, maar het kan niet volledig worden voorkomen of omgekeerd.

We kunnen de afbraak niet stoppen maar samen met het dispergeermiddel in het mengsel zal dit helpen de afzettingsvorming op de bodem van de tank te verminderen.

Wanneer u in het voorjaar terugkeert, giet dan al het water uit de afvoerkraan af of duw een pijp door de vuller naar de bodem om te proberen opgehoopt water af te trekken. Een TANK SOCK kan ook helpen het water uit de tank te verwijderen.

Dus hier bij Marine 16 raden we aan om de brandstoftank zo leeg mogelijk te maken.
Haal zoveel mogelijk water eruit als je kunt, en doe een kill-dosis Diesel Bug treatment (DBT) in de tank om elke bug tijdens de winterberging te doden.
U kunt voorkomen dat het vocht in de tank komt door een SILICAGEL droogmiddelontluchter op de ventilatieopening te plaatsen.

Dit droogt de lucht terwijl deze in de tank wordt getrokken, zodat deze aan de zijkanten niet kan condenseren. Binnenkort beschikbaar op onze website.